Automatyka Wjazdu

Tel. kom. +48 660-459-827

info@zelazostaropolskie.home.pl

Automatyka do bram










AUTOMATYKA DO BRAM

Automatyczne zdalne sterowanie bramami już od dłuższego czasu jest w naszym kraju standardem. Dotyczy to zarówno bram zupełnie nowych, jak i starych, postawionych w czasach gdy o zdalnym sterowaniu nikt jeszcze nie słyszał. Decydując się na zamontowanie automatu do bramy oczekujemy, że będzie działał on bezawaryjnie i bezproblemowo przez długie lata. Jednak prawidłowy dobór automatyki może okazać się nie lada wyzwaniem dla instalatora. Problemy pojawiają się głównie w przypadku bram, które były projektowane i montowane jako bramy obsługiwane wyłącznie ręcznie, bez uwzględnienia zamontowania napędu w przyszłości. W skład zestawu do automatycznego otwierania bram wchodzą: siłownik (silnik z elementami przenoszącymi napęd), centrala sterująca (elektroniczny "mózg" napędu), oraz pilot (nadajnik do przekazywania sygnału na odległość). Automat musi też posiadać mechanizm do przenoszenia siły ciągu na bramę.

Napędy do bram skrzydłowych

Odpowiednio dobrany napęd bramy wjazdowej wpływa na komfort i bezpieczeństwo użytkowania. Dobór napędu do konkretnej bramy zaczynamy od ustalenia podstawowych parametrów takich jak: ciężar pojedynczego skrzydła, długość i wysokość skrzydła, wymagany kąt otwarcia, dystans pomiędzy siłownikiem a zawiasami (powiązany jest zazwyczaj z grubością słupka), intensywność pracy napędu, konstrukcja bramy, materiał z jakiego jest wykonana, miejsce montażu. Mocno zalecane jest założenie pewnego zapasu mocy siłownika do danej bramy. Doświadczeni monterzy zalecają, aby zapas mocy wynosił około 30%, ale jest to sprawa indywidualna.

Jest kilka typów siłowników do bram skrzydłowych. Najpopularniejsze są siłowniki oparte o konstrukcję śrubową, w których element napędowy przesuwa się osiowo wzdłuż obracającej się śruby napędowej. Napędy oparte na takich siłownikach są stosunkowo proste, tanie, a także niezawodne. Zamiast śruby niektóre modele mają siłownik hydrauliczny. Takie rozwiązanie jest bardzo trwałe, ale drogie. Siłowniki hydrauliczne stosowane są głównie w instalacjach intensywnie użytkowanych. Kolejny typ to siłowniki z ramieniem łamanym, w których bramę porusza przegubowy układ ramion. Stosuje się je w przypadku dużej głębokości osadzenia bramy, czyli na słupkach o dużych wymiarach. Ostatni typ to napędy podziemne. Jak nazwa wskazuje, montowane są pod bramą i nie są w ogóle widoczne. Zamontowanie takiego napędu jest pracochłonne, wymaga dużych i kosztownych przeróbek adaptacyjnych, sam napęd też jest dużo droższy od "nadziemnych" typów.

Napędy do bram przesuwnych

Automaty do bram przesuwnych są konstrukcyjnie dość prostymi silnikami elektrycznymi pracującymi z przekładną ślimakową. Na obracającym się wale wyjściowym osadzone jest koło zębate, które współpracuje z listwą zębatą przymocowaną do dolnej krawędzi bramy. Dobierając automat do bramy przesuwnej należy pamiętać, analogicznie do napędów skrzydłowych, o określonym zapasie mocy. W praktyce oznacza to, że rzeczywisty ciężar bramy powinien być mniejszy od maksymalnego ciężaru podawanego przez producenta napędu. Jeżeli brama jest samonośna, wystarczy zapas około 30%, natomiast w przypadku bram jeżdżących po szynie osadzonej w  podłożu, zapas powinien wynosić minimalnie 50% - ze względu na znacznie większe opory ruchu (szyna może być zapiaszczona, oblodzona itp).

Ważnym aspektem jest wybór miejsca montażu siłownika. Powinien on być zamocowany na podwyższeniu (najlepiej betonowym lub stalowym), co zapobiega zalaniu, zasypaniu śniegiem itp. Przed montażem należy pamiętać o urządzeniach dodatkowych i o odpowiednim okablowaniu do nich. Siłownik do bram jeżdżących po szynie montujemy jak najbliżej słupka, natomiast w przypadku bram samonośnych najodpowiedniejsze miejsce jest pośrodku pomiędzy wózkami bramy. Po wstępnym montażu napędu i listwy zębatej, należy wyregulować oba te współpracujące elementy. Luz pomiędzy kołem zębatym a listwą powinien wynosić 1-2 mm.

Napędy do bram garażowych

Automat do bram garażowych dostosowuje się do rozmiarów bramy, jej ciężaru, częstotliwości oraz szybkości otwierania. Znaczenie ma też typ bramy garażowej - czy jest uchylna, segmentowa czy rolowana. Należy również zdecydować jaki sposób przenoszenia napędu będzie bardziej odpowiedni - za pomocą paska zębatego wykonanego z mocnego tworzywa, czy za pomocą metalowego łańcucha. Łańcuch pracuje głośniej, poza tym trzeba go co jakiś czas smarować.
Długość szyny w której mieści się mechanizm przenoszący napęd zależy od wysokości bramy garażowej. Każda brama garażowa musi także posiadać mechanizm wyprzęgania ręcznego - aby od środka otworzyć bramę gdy zabraknie prądu. Ale gdy nie ma drugiego wejścia do garażu, powinno się zamontować klamkę zewnętrzną połączoną z  mechanizmem wyprzęgania, aby była możliwość otwarcia bramy od zewnątrz.


automatyka do bram kielce, automatyka do bram skarżysko, automatyka do bram starachowice, automatyka do bram ostrowiec, automatyka do bram końskie, automatyka do bram sandomierz, automatyka do bram jędrzejów, automatyka do bram busko, automatyka do bram świętokrzyskie